Συναυλία – Αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

 Συναυλία – Αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

από την Παιδική Νεανική Χορωδία Δήμου Ηρακλείου

Γράφει η Ζωή Παπαδάκη

Φιλόλογος

Στην απανεμιά της μουσικής φιλοσοφίας του Μάνου Χατζιδάκι βρεθήκαμε την Κυριακή το βράδυ, στο πολιτιστικό κέντρο Ηρακλείου, προσκεκλημένοι της Παιδικής Νεανικής Χορωδίας του Δήμου Ηρακλείου και του μαέστρου της Γιάννη Ιδομενέως κι εκτός από το χειροκρότημα τούς οφείλουμε και δημόσιες ευχαριστίες για ό,τι μας προσέφεραν. Δεν ήταν η πρώτη φορά που καταπιάστηκαν με το έργο του συνθέτη, αλλά σίγουρα ήταν η πρώτη προσπάθεια προσέγγισής του μέσα από τη ματιά ενός πολύ κοντινού του προσώπου, του Δημήτρη Βερνίκου.

Για τρεις μέρες τα παιδιά είχαν κοντά τους τον σκηνοθέτη, είδαν την ταινία του για τον Μάνο Χατζιδάκι, «είδωλο στον καθρέφτη», τον άκουσαν, τον  ρώτησαν, τους μίλησε, τους μετέφερε τη μυρωδιά του διάσημου Φλόκα και την ατμόσφαιρα των συναντήσεων ανάμεσα στα ιερά τέρατα του νεοελληνικού πολιτισμού, Μάνο Χατζιδάκι, Οδυσσέα Ελύτη, Νίκο Γκάτσο, Κάρολο Κουν, Γιάννη Τσαρούχη κά. Τους εξήγησε μέσα από την ταινία ζωής που δημιούργησε ποια ήταν η κοσμοαντίληψη και η μουσική ιδιοφυΐα του Χατζιδάκι, πώς διαχειρίστηκε την απρόσμενη δόξα μετά το Οscar, πώς κατόρθωσε να δημιουργήσει τη δική του  πραγματική μυθολογία, απομυθοποιώντας ταυτόχρονα τις ωραιοποιημένες συμβατικότητες του καιρού του και κυρίως έδωσε σε όλους να αντιληφθούν την καταλυτική επίδραση του συνθέτη στην εδραίωση μιας άλλης αισθητικής πραγματικότητας στη χώρα μας.

Στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την προβολή της ταινίας, οι θεατές είχαν την ευκαιρία και οι ίδιοι να συνομιλήσουν με τον σκηνοθέτη, ο οποίος χαρακτήρισε τον Μουσικό Αύγουστο, που ο Μάνος Χατζιδάκις πραγματοποίησε στην πόλη μας, ως κοσμογονία, αφού έδειξε πως ήταν 50 χρόνια μπροστά στις επιλογές του, σημαδεύοντας παράλληλα το καλλιτεχνικό και αισθητικό παρόν της χώρας εκείνη την περίοδο.  Στην ερώτηση του σκηνοθέτη ποιοι θυμούνται παραστάσεις, όπως του Astor Piaccola και της Renata Tebaldi, αρκετοί θεατές απάντησαν θετικά. Επισημάνθηκε από πολλούς επίσης  πως η πόλη μας έχει σημαδευτεί από την παρουσία αυτού του σπουδαίου ανθρώπου κι ότι η συναυλία που μόλις είχε παρουσιαστεί, ήταν αδιάψευστη απόδειξη ότι ο σπόρος εκείνης της γόνιμης καλλιτεχνικής δραστηριότητας φέρνει σήμερα καρπούς, αφού δείχνει μια αναμφισβήτητη αισθητική συγγένεια και ασφαλώς αποτελεί συνέχεια των στόχων που είχαν τεθεί τότε.

Τέλος η παρουσίαση των τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι από όλα τα τμήματα της χορωδίας αποκάλυψε για μια ακόμα φορά το υψηλό επίπεδο του χορωδιακού συνόλου αυτού και της αποτελεσματικής ανανεωτικής μουσικοπαιδαγωγικής προσέγγισης που ο Γιάννης Ιδομενέως έχει υιοθετήσει για την άρτια αισθητικά παρουσίαση απαιτητικών έργων του διεθνούς ρεπερτορίου και τη μύηση ολοένα και περισσότερων νέων της πόλης μας στο θαυμαστό κόσμο της χορωδιακής μουσικής, αλλά και της γενικότερης ανθρωπιστικής παιδείας.

Τα χορικά από τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, που χθες βράδυ παρουσιάστηκαν με συνοδεία στο πιάνο του Νίκου Κοκκίνη, ο οποίος κατόρθωσε να υποκαταστήσει ολόκληρη ορχήστρα, κατέδειξαν την αρτιότητα, αλλά κυρίως την “ψυχή”, με την οποία τα μέλη της χορωδίας βίωσαν το έργο και τα νοήματά του ώστε να κατορθώσουν να τα μεταδώσουν στους ακροατές. Επάξια μπορούν να διεκδικήσουν μια θέση ανάμεσα στις ιστορικές παρουσιάσεις του έργου που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας και στο εξωτερικό από καταξιωμένους ηθοποιούς και ερμηνευτές. Επάξια επίσης αυτό το χορωδιακό σύνολο θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας σε διεθνές χορωδιακό φεστιβάλ στη Ρωσία τον επόμενο μήνα. Θα περιμένουμε να τους απολαύσουμε και με τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Δήμου Ηρακλείου το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του φεστιβάλ του Δήμου, στη μεγάλη συναυλία που θα περιλαμβάνει «το Χαμόγελο της Τζοκόντα» και τους «Όρνιθες» υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη.

Φωτογραφίες: Graham Hodgetts

 





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.