Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Οι διακοπές ήδη τελείωσαν… Το φθινόπωρο είναι εδώ και ο χειμώνας πλησιάζει απειλητικά… Κι σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η ώρα που ξεκινάνε τα σχολεία ήρθε και το παιδί θα πάει για πρώτη φορά! Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι κάτι που δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα και στα παιδιά αλλά και στους γονείς.

Η ηλικία που ξεκινάει ένα παιδί σχολείο διαφέρει και κυρίως εξαρτάται από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις των γονέων. Όσο μικρότερο, τόσο λιγότεροι τρόποι να του εξηγήσεις και να καταλάβει τι και γιατί πρόκειται να συμβεί και τόσο μεγαλύτερες οι ενοχές του γονιού που το αφήνει, ειδικά αν αυτό συνδέεται άμεσα με την επιστροφή στην εργασιακή καθημερινότητα. Όλα αυτά δημιουργούν πολύ άγχος και αίσθημα ανεπάρκειας στους γονείς, το οποίο συνήθως μεταφράζεται σε ανασφάλεια απέναντι στο σχολείο.

Τα παιδιά έχουν το χάρισμα να αντιλαμβάνονται όλα μας τα συναισθήματα και επιπλέον να τα οικειοποιούνται και επειδή δεν μπορούν να τα εκλογικεύσουν, κάποιες φορές  τα μεγαλοποιούν. Όποτε σκεφτείτε το δικό μας άγχος και η δική μας ανασφάλεια πόσο μεγάλη έκρηξη αρνητικών συναισθημάτων σημαίνουν για ένα παιδικό εγκέφαλο. Κι αυτά συμβαίνουν για κάτι που θα κυριαρχήσει σε τουλάχιστον 10 χρόνια της παιδικής τους ηλικίας. Καλό θα είναι λοιπόν να διανθίσουμε την πρώτη επαφή με το σχολείο όσο πιο θετικά γίνεται καθώς αυτό θα ακολουθήσει το παιδί και στα επόμενα σχολικά του χρόνια.

Σε οποία ηλικία και να πάει ένα παιδί, η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι δύσκολη και για εκείνο και για το περιβάλλον του. Είναι κάτι λογικό, αν σκεφτούμε πόσες αλλαγές σηματοδοτεί και με πόσες νέες προκλήσεις μας φέρνει αντιμέτωπους, πολλές από τις οποίες είναι άγνωστες. Στον φόβο για το άγνωστο έρχεται να προστεθεί και ο φόβος για τη διαφορετική φιλοσοφία, αναφορικά με τις απόψεις για την ανατροφή του παιδιού και την ανασφάλεια μήπως κριθούμε για κάτι που κάνουμε ή δεν κάνουμε ή σχετικά με κάτι που το σχολικό περιβάλλον και οι κοινωνικές συμβάσεις που το διέπουν επιβάλλουν να γίνει με διαφορετικό τρόπο.

Κάτι τέτοιο μπορεί εύκολα να προληφθεί ειδικά όσον αφορά στην προσχολική αγωγή, αν διαλέξουμε ένα σχολείο του οποίου το σύστημα πλησιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο την οικογενειακή μας φιλοσοφία. Ίσως να μην είναι το πιο κοντινό μας σχολείο, ούτε το σχολείο που πηγαίνουν τα παιδιά των φίλων μας, όμως θα είναι μια επιλογή που μπορούμε αβίαστα να υποστηρίξουμε. Η γνωριμία με το χώρο και το προσωπικό του σχολείου, καθώς και η δυνατότητα να χτίσουμε μαζί τους σχέσεις επικοινωνίας είναι ικανά να διαλύσουν τους φόβους μας.

river

Κομβικό κομμάτι, ιδιαίτερα στις πολύ μικρές ηλικίες, είναι η εμπιστοσύνη των γονιών στον εκπαιδευτικό του παιδιού μας. Είναι καλό να αφιερώσουμε χρόνο και να συζητήσουμε μαζί του για τις συνήθειες ή και τις ιδιαιτερότητες  τόσο του παιδιού όσο και της οικογένειάς, γεγονός που θα γίνει όπλο στα χέρια του για να προσεγγίσει ακόμα καλύτερα τον μικρό μαθητή. Πολύ βοηθητικό επίσης, ειδικά για την προσχολική αγωγή, είναι να γνωστοποιήσουμε τις προσδοκίες που έχουμε από τον εκπαιδευτικό αναφορικά με το γνωστικό, κοινωνικό και συναισθηματικό τομέα,  αλλά και με την φροντίδα του παιδιού. Αν υπάρξει κάτι που μας προβληματίζει στην συμπεριφορά του παιδαγωγού ή στην λειτουργία του σχολείου, συζητάμε απευθείας με τον υπεύθυνο και σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούμε/ κακολογούμε τη δουλειά του στο παιδί

. Η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που επιλέγουν να ασχοληθούν με μικρά παιδιά το κάνουν γιατί έχουν πολλή αγάπη να δώσουν και το μόνο που ζητάνε από τους γονείς είναι να τους αναγνωρίσουν ως συμμάχους για ένα κοινό στόχο, ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπο του κάθε μικρού μαθητή. Η αγάπη αυτή πλαισιώνεται από ένα εύρος γνώσεων σχετικά με την ηλικία των παιδιών που αναλαμβάνουν, που μπορούν να εμπλουτίσουν το γονεϊκό ένστικτο, λύνοντας απορίες και βοηθώντας στην επίλυση προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν.

Τα παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας δεν έχουν ακόμα κατακτήσει τα στάδια της λογικής σκέψης, οπότε είναι καλό να τα βοηθάμε να εκλογικεύουν τις καταστάσεις. Αναλογιζόμενοι όλα τα θετικά που θα φέρει το σχολείο στη ζωή του παιδιού, σίγουρα θα γεμίσουμε όμορφα συναισθήματα! Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης, η ικανότητα προσαρμογής σε μεταβατικά στάδια, η χαρά της συμμετοχής σε μια ομάδα και η δημιουργία φιλικών σχέσεων, η επίγνωση του ηθικά σωστού, οι δεξιότητες επικοινωνίας όπως και πολλές ακόμα κοινωνικές και συναισθηματικές δραστηριότητες είναι μόνο κάποια από τα  αναντικατάστατα στοιχεία που έχει να επωφεληθεί ένα παιδί από το σχολείο. Στοιχεία απαραίτητα για κάθε άνθρωπο, για να νιώσει προσωπική επάρκεια και να έχει ποιότητα, όχι μόνο στην σχολική του ζωή αλλά και μετέπειτα.

Το σχολείο είναι η πιο όμορφη υποχρέωση που έχει να αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος στη ζωή του και μπορεί να του γεμίσει αξέχαστες εμπειρίες. Ας έχουμε αυτό στο μυαλό μας περνώντας για πρώτη φορά την πόρτα και όσο δύσκολο και αν μας φαίνεται θα γίνει σίγουρα λίγο πιο εύκολο!

Καλή σχολική χρονιά!

Έλλη Τσομπανίδη 

νηπιαγωγός. 

 

talcmag.gr





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *