Σημαντική Έκθεση Γλυπτών Ναταλίας Μελά στο Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου

25 Γλυπτά στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

eikona Η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, εγκαινιάζει, σήμερα, Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2018, ώρα 18.00΄, την έκθεση Ναταλία Μελά: 25 Γλυπτά στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης. Στην έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 10 Μαρτίου, παρουσιάζονται επιλεγμένα έργα της γλύπτριας που εκτίθενται για πρώτη φορά στην Κρήτη.

Μικρά ζώα και πουλιά, πολεμιστές και εργαλεία, έργα που χαρακτηρίζονται από την αντισυμβατική χρήση των υλικών τους, βρίσκουν θέση στη Γλυπτοθήκη του ΙΜΚ. Τοποθετημένα, ανάμεσα στα λίθινα και μαρμάρινα γλυπτά της βυζαντινής και της ενετικής περιόδου, δημιουργούν ενδιαφέρουσες –σχεδόν αιφνιδιαστικές– σχέσεις με τα γλυπτά της μόνιμης συλλογής, σχέσεις που είναι βέβαιο ότι θα ερεθίσουν το ενδιαφέρον (και τις αισθήσεις) των επισκεπτών, πολλοί από τους οποίους, ιδιαίτερα σ’ αυτή την εποχή του χρόνου, επιστρέφουν ξανά στο ανανεωμένο περιβάλλον του. Η επιλογή των έργων και η επιμέλεια της έκθεσης έγιναν με την πολύτιμη συμβολή της κόρης της γλύπτριας, Αλεξάνδρας Τσουκαλά.

Ξεχωριστή τιμή, για την Ε.Κ.Ι.Μ. και το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, αποτελεί η παρουσία της Ναταλίας Μελά στα εγκαίνια της έκθεσης. Στην γλύπτρια και το σύνολο του έργου της θα αναφερθεί διεξοδικά ο ζωγράφος Αλέκος Λεβίδης στο πλαίσιο της ομιλίας του στο αμφιθέατρο Γιάννη Περτσελάκη του ΙΜΚ.

eikona

Την έκθεση του Ιστορικού Μουσείου, συνοδεύει, μικρό πολύπτυχο φυλλάδιο μ’ ένα σύντομο και περιεκτικό κείμενο του Αλέκου Λεβίδη για την περίοδο των έργων που εκτίθενται στο Ι.Μ.Κ. και αποσπάσματα από κρίσεις του Δημήτρη Πικιώνη για έργα της καλλιτέχνιδας που είχαν εκτεθεί τη δεκαετία του 1960.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η Ε.Κ.Ι.Μ. και το Ιστορικό Μουσείο θα προσφέρουν δύο εικαστικά εργαστήρια με σημείο αναφοράς την έκθεση γλυπτών της Ναταλίας Μελά. Στο πρώτο, που θα πραγματοποιηθεί στις 17 Φεβρουαρίου, στις 12.30 π.μ., τα παιδιά (ηλικίας 2-4 ετών) θα εμπνευστούν από τα έργα της γλύπτριας, θα αναζητήσουν τα χάρτινα ζώα που κρύβονται σε αυτά, θα επινοήσουν τις ιστορίες τους και υπό τους ήχους του Camille Saint Saëns και το «Καρναβάλι των ζώων» (λόγω και των ημερών, της Αποκριάς) θα δημιουργήσουν μαζί με τους γονείς τους. Το δεύτερο εργαστήρι, που θα γίνει στις 10 Μαρτίου, στις 11.30 π.μ., απευθύνεται σε εφήβους ηλικίας 12 ως 14 ετών. Τα παιδιά που θα δηλώσουν συμμετοχή θα έχουν την ευκαιρία, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού Δανάης Σύρρου, να εργαστούν με μεταλλικά υλικά καθημερινής χρήσης προκειμένου να κατασκευάσουν τα δικά τους ready-mades γλυπτά.

Επιπλέον, για τα σχολεία που καθημερινά επισκέπτονται το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης για να συμμετάσχουν σε άλλα εκπαιδευτικά του προγράμματα, θα υπάρχει η δυνατότητα ξενάγησης στον χώρο της έκθεσης της Ναταλίας Μελά, η πραγματοποίηση δραστηριοτήτων, μπροστά από τα γλυπτά της με τους μουσειοπαιδαγωγούς του Ι.Μ.Κ., καθώς με υποστηρικτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς.

eikona

Η Ναταλία Μελά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1923. Ο πατέρας της, Μιχαήλ, αξιωματικός του πυροβολικού, ήταν γιος του Παύλου Μελά και της Ναταλίας Δραγούμη, με καταγωγή από την Ήπειρο και τη Μακεδονία. Η μητέρα της, Αλεξάνδρα Πεσμαζόγλου, ήταν κόρη του τραπεζίτη Ιωάννη Πεσμαζόγλου. Το 1942 έδωσε εξετάσεις στο Εργαστήριο Γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) και εκεί παρακολούθησε μαθήματα στα Εργαστήρια του Δημητριάδη και αργότερα του Τόμπρου. Παράλληλα πήγαινε και στο Εργαστήριο του Απάρτη. Την ίδια εποχή εγκαταστάθηκε στο δικό της εργαστήριο στην οδό Μουρούζη 5, στο οποίο εργάζεται μέχρι και σήμερα. Το 1946 πήρε το Α’ βραβείο γυμνού και αποφοίτησε από την Α.Σ.Κ.Τ. Το 1951 παντρεύτηκε με τον αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά. Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Την άνοιξη του 2008 το Μουσείο Μπενάκη έκανε μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της. Τον Μάρτιο του 2011 η Ακαδημία Αθηνών την τίμησε με το Αριστείον Καλών Τεχνών.

Εγκαίνια έκθεσης: 14/2/2018, ώρα 18.00΄

Είσοδος ελεύθερη

Ναταλία Μελά ή Νάτα ( Βικιπαίδεια)

Η Ναταλία Μελά μεγάλωσε σε μεγαλοαστικό περιβάλλον με ιστορικές ρίζες. Είναι εγγονή του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά και της Ναταλίας Δραγούμη. Ο πατέρας της ήταν ο Μιχαήλ Μελάς και η μητέρα της ήταν κόρη του Ιωάννη Πεσμαζόγλου, ιδρυτή της Εθνικής Τράπεζας μαζί με το Γεώργιο Σταύρου. Η γιαγιά της, από την πλευρά του πατέρα της, προερχόταν από το γένος Δραγούμη και ήταν αδελφή του Ίωνα Δραγούμη και κόρη του Στέφανου Δραγούμη.

Το 1942 εγγράφεται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) της Αθήνας, με καθηγητές τον Κώστα Δημητριάδη και τον Μιχάλη Τόμπρο. Εργάστηκε και στο εργαστήριο του Θανάση Απάρτη.

Αποφοιτώντας, το 1948, δούλεψε για ένα διάστημα με τον καθηγητή Δημήτρη Πικιώνη για τη στήλη στον τάφο του Μητροπολίτη Χρύσανθου και αργότερα για το Μνημείο Πεσόντων στο Λεόντιο της Νεμέας στην Πελοπόννησο. Κατασκευάζει και τις προτομές, του Στέφανου Δραγούμη στο Ζάππειο και του Γεωργίου Πεσμαζόγλου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας. Η επιρροή του Πικιώνη είναι εμφανής.

Μετά την αποφοίτησή της άνοιξε δικό της εργαστήριο στον τελευταίο όροφο ενός σπιτιού στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας και λίγο αργότερα, το 1945, στον στάβλο ενός σπιτιού στην οδό Μουρούζη. Εκεί μαζευόταν, μεταξύ πολλών άλλων, ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Γιάννης Μόραλης. Πήρε μέρος στην ίδρυση της καλλιτεχνικής ομάδας «Αρμός».

Το 1951 παντρεύεται τον αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη (1913 – 1993) με τον οποίο αποκτά δύο παιδιά, τον Δημήτρη και την Αλεξάνδρα και για δέκα χρόνια παύει να δουλεύει, ασχολούμενη με την κατασκευή σκηνικών στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν.

Καλλιτεχνική δημιουργία

Η Ναταλία Μελά δούλεψε αρχικά με μάρμαρο και πέτρα, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1960, όταν επιστρέφει από το Παρίσι, όπου είχε μάθει να δουλεύει με το οξυγόνο, στρέφεται στη χρήση του μετάλλου, υιοθετώντας τα διδάγματα της αφηρημένης τέχνης, που κυριαρχούσε στην καλλιτεχνική σκηνή της Δύσης. Είναι αυτή η φάση που εγκαταλείπει τον ελληνοκεντρισμό της Αθήνας και στρέφεται στον μοντερνισμό που έρχεται από το Παρίσι, αλλά και στα διδάγματα της αφαίρεσης που είχαν αρχίσει να κυριαρχούν στις ΗΠΑ, φιλτραρισμένα και διαπερασμένα πάντοτε από την εικαστική και καλλιτεχνική σκηνή της γαλλικής πρωτεύουσας. Χρησιμοποιεί “ready-made” σιδηρικά και εργαλεία, τα οποία προμηθεύεται από την οδό Αθηνάς. Αντλεί τα θέματά της από το φυσικό κόσμο, πτηνά και ζώα – κοκόρια, κριάρια, ταύρους, κατσίκες, περιστέρια – και από την ελληνική μυθολογία.

Ανάμεσα σ’ ένα πλήθος δημιουργιών, περιλαμβάνονται:

  • Προτομή Στέφανου Δραγούμη (1950. μάρμαρο, Αθήνα – Ζάππειο)
  • Προτομή Παύλου Μελά (1952, Θεσσαλονίκη).
  • Προτομή Γεωργίου Πεσματζόγλου (1955, Αθήνα – Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας).
  • Έλληνας πολεμιστής (1960, μάρμαρο).
  • Νέα Μυθολογία (1961, σίδερα)
  • Σάτυρος (1962, ορείχαλκος).
  • Ταύροι (1975, πολυεστέρας).
  • Οικογένεια (τρεις κατσίκες), Κήπος Προεδρικού Μεγάρου.
  • Ανδρεία, Σοφία, Δόξα (υπαίθρια γλυπτική, Παιανία Αττικής).
  • Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα (Σπέτσες, Λιμάνι της Ντάπιας).
  • Κυβέλη (ολόσωμος μαρμάρινος ανδριάντας, ύψους 2.35 μ. Περίβολος Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων, οδός Ακαδημίας. Φιλοτεχνήθηκε το 1992 και τοποθετήθηκε το 1994).
  • Μνημείο πεσόντων στα Ίμια (1996, Αθήνα – Πλατεία Παύλου Μελά, Σαρόγλειο. Ανεγέρθηκε επί Δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου).

Η Ναταλία Μελά παρουσίασε τις δημιουργίες της σε ατομικές εκθέσεις (Αθήνα 1963 και 1964, Βιέννη 1965, Νέα Υόρκη 1970), καθώς και σε διεθνείς εκθέσεις στη Μπιενάλε Σάο Πάολο της Βραζιλίας 1965, στο Παρίσι – Salon de la jeune sculpture 1976, 1967. Τα έργα της βρίσκονται σε δημόσιους χώρους και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *