Είναι για τον Άη – Θανάση….

“Είναι για τον Άη – Θανάση”,……..μια γνωστή μας παροιμία, σημαίνει ότι κάποιος είναι ετοιμοθάνατος.

Ο “άη – Θανάσης” είναι συνήθως εκκλησία του νεκροταφείου κι αυτό οφείλεται στην ετυμολογική χρησιμοποίηση του ονόματός του, που είναι το αντίθετο του θανάτου (α-θανάσιος) και δίνει υπόσχεση ζωής ή αναστάσεως. Συνηθίζουν λοιπόν το όνομα του Αγίου Αθανασίου στα νεκροταφεία, όπως συνηθίζουν και τον Άγιο Λάζαρο ή την Ανάσταση.

Η παρετυμολογία αυτή του ονόματος του Αγίου Αθανασίου έχει δώσει αφορμή σε νεκρικά έθιμα (ή ενέργειες μακροβιότητας) του ελληνικού λαού. Στην Ανατολική Θράκη π.χ. συνήθιζαν σε όλα τα σπίτια να σφάζουν την ημέρα της χειμωνιάτικης γιορτής του (18 Ιανουαρίου) ένα πετεινό “για την υγεία” τους. Ο θάνατος του πετεινού ήταν ένα αντάλλαγμα για τη δική τους επιβίωση. Επίσης στο καλοκαιρινό πανηγύρι (2 Μαϊου) πάλι στη Θράκη, ετελούσαν θυσίες, σε όλα δε τα φερώνυμα νεκροταφεία της Ελλάδος κάνουν Λειτουργία την ημέρα εκείνη στα παρεκκλήσια και μοιράζουν κόλλυβα. (Συνδυάζουν δηλαδή τη μνήμη του Αγίου με τη μνήμη των νεκρών).
———————–

Εξαιρετικά επίσης είναι τα λόγια του Μεγάλου Αθανασίου , σχετικά με την ταπεινοφροσύνη: «Μεγάλο φάρμακο σωτηρίας είναι η ταπεινοφροσύνη. Διότι, ο σατανάς δεν κατέπεσε από τους ουρανούς ούτε εξαιτίας σαρκικής ακολασίας, ούτε εξαιτίας άλλων υλικών απολαύσεων, αλλά μόνο από υπερηφάνεια. Να γιατί ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, για να γίνουμε και μεις, οι υιοί του ανθρώπου, υιοί του Θεού»
————————

Γηθειές και γητέματα
Η Εκκλησία προσπάθησε να εξαλείψει τις γηθειές και την πίστη σ’ αυτές. Ο Άγιος Αθανάσιος διδάσκει ότι «τά γάρ περίαπτα και αι γοητείαι μάταια βοηθήματα υπάρχουσιν» . Υποστηρίζει ότι οι ασχολούμενοι με τις γηθειές και τα γητέματα είναι ανόητοι. Επίσης αυτή η ενασχόληση κάνει το χρήστη «αντί πιστοῦ απιστον, αντί δε Χριστιανού εθνικόν, αντί συνετού ασύνετον, αντί δέ λογικού αλόγιστον».

Β.Π.





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *