Ο Άγιος Νικήτας στον Αχεντριά και τα θαύματά του (Αστερούσια)-φωτογραφίες

Το ιερό προσκύνημα του αγίου Νικήτα στον Αχεντριά αποτελούσε παλαιό ερημητήριο στην περιφέρεια του εν λόγω χωριού, κοντά σε φοινικόδασος. Πρόκειται για σπηλαιώδη ναό, ο οποίος, κατά τον Paul Faure, χρονολογείται από το 17ο αιώνα (≈ 1640 μ.Χ.).

1

Από τον εικονογραφικό διάκοσμο του ναού σώζονται μονάχα μερικές τοιχογραφίες ενώ αριστερά του ιερού Βήματος, σε μικρότερο σπήλαιο που λειτουργεί ως Διακονικό, εκχέεται αγίασμα από σταλακτίτες.

Ο ιερός αυτός τόπος ήταν ερημητήριο και σκήτη πνευματικής άσκησης κυρίως από τους μοναχούς της Μονής Κουδουμά, οι οποίοι διέμειναν στο ερημητήριο του Αγίου Νικήτα μόνιμα ή κατά περιόδους.

2

Το χρονικό διάστημα μεταξύ 1948 και 1959 ο άγιος Νικήτας λειτούργησε ως Μονή της επισκοπής Αρκαδίας, όπου υπαγόταν εκκλησιαστικά, με ηγούμενο τον Ιερόθεο Κωστομανωλάκη και μικρή αδελφότητα, κατόπιν αποφάσεως του αειμνήστου Επισκόπου Αρκαδίας, -μετέπειτα Μητροπολίτη Κρήτης-, κυρού Ευγενίου Ψαλιδάκη. Στη συνέχεια λειτουργεί ως μονύδριο με ιερομονάχους που διορίζει ο εκάστοτε αρχιερεύς.

3

Με την από 27-3-97 απόφαση της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης (ΦΕΚ, τ. Β΄, 977/5- 11- 1997) –κατόπιν προτάσεως του αειμνήστου Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κυρού Κυρίλλου Κυπριωτάκη-, το μονύδριο του αγίου Νικήτα χαρακτηρίστηκε ως Προσκύνημα, λαμβάνοντας νομική υπόσταση και διοικούμενο από Επιτροπή.

4

Από το 2001, οπότε συστάθηκε η Ιερά Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου, το Προσκύνημα του αγίου Νικήτα διατήρησε τη νομική υπόστασή του και υπάγεται διοικητικά στη νεοσυσταθείσα Μητρόπολη, υπό τον μητροπολίτη κ. Ανδρέα Νανάκη. Η λειτουργία του καθορίζεται σήμερα βάσει Καταστατικού που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ, τ. Β΄, 938/ 23- 6- 2004).

5

Με τον Άγιο Νικήτα Αχεντριά συνδέονται τα ακόλουθα ονόματα, οι οποίοι ασκήτευσαν, ηγουμένευσαν ή άσκησαν εποπτεία στο χώρο, κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα:

–         Γρηγόριος Καραγιαννάκης (1904-1905)

–         Παρθένιος Λυκάκης (1910)

–         Ευστάθιος-Ευμένιος Φιλιππάκης  (≈ 1940)

–         Γεδεών Γοραντωνάκης (≈ 1940)

–         Παρθένιος (;)  (≈ 1940)

–         Νεόφυτος (;) (≈ 1940)

–         Αρχιμ. Ιερόθεος Κωστομανωλάκης  (1948-1959)  [Ηγούμενος]

–         Ιερομ. Σωφρόνιος-Ευμένιος Σαριδάκης (1948)

–         Ιερομ. Ευμένιος Λυκάκης (1948)

–         Ιερομ. Τιμόθεος Καρπουζάκης (1948)

–         Ιερομ. Νεόφυτος Μαρκάκης (1960)

–         Ιερομ. Αναστάσιος Λεονταρίδης (1992)     [Τέλεση Ι. Ακολουθιών]

–         π. Στυλιανός Συμιανάκης (1994)      [Τέλεση Ι. Ακολουθιών]

Από το 1980, περίπου, και εξής, το ιερό Προσκύνημα του αγίου Νικήτα Αχεντριά υπηρετεί με ευσέβεια και αφοσίωση ο λαϊκός Χατζή-Γιάννης Καπελλάκης.

10

ΘΑΥΜΑΤΑ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΗΤΑ ΑΧΕΝΤΡΙΑ

             Με τον άγιο Νικήτα και τον ομώνυμο ναό του κοντά στον Αχεντριά συνδέονται αρκετά θαύματα, γνωστά και άγνωστα, τα οποία προβάλλουν τη δόξα του Θεού, καταδεικνύουν τη χάρη του μεγαλομάρτυρα και μαρτυρούν για την ιερότητα του χώρου.

80

Διά των πρεσβειών του αγίου Νικήτα έχουν συντελεστεί πλήθος θαύματα, όπως ενδεικτικά καταδεικνύουν τα αναθήματα (αφιερώματα) του ιερού ναού στον εν λόγω τόπο. Η αποκατάσταση της πάσχουσας εικόνας του ανθρώπου (θεραπεία ασθενών), η προστασία του περιβάλλοντος χώρου όπου τιμάται η χάρη του αγίου, η εξάλειψη της ατεκνίας και η εκδίωξη δαιμόνων είναι ορισμένα μονάχα από όσα θαυμαστά έχουν λάβει χώρα στο ιερό Προσκύνημα, προς δόξα του Θεού και τιμή του μεγαλομάρτυρα.

11Ενδεικτικά μνημονεύουμε τα ακόλουθα θαύματα:

Η κ. Κ. Π., κάτοικος Αθηνών, αφηγείται ότι μετά από χρόνια εγγάμου βίου δε στάθηκε δυνατόν να αποκτήσει παιδιά. Όταν το 1982 επισκέφτηκε τη μητέρα της στην Κρήτη και η συζήτηση εστιάστηκε στο ζήτημα της ατεκνίας της, πληροφορήθηκε από τους οικείους της για τα θαύματα που επιτελούσε ο άγιος Νικήτας στον Αχεντριά. Επιθυμία της ήταν να πάει να προσκυνήσει στο ναό του.

14

Κατά τη διάρκεια της πορείας προς το Μονύδριο στάθηκαν με το σύζυγό της να ξαποστάσουν. Με το μάτι προσηλωμένο στη σπηλιά του αγίου διέκρινε ξαφνικά μια λάμψη δυτικά της. Το θαυμαστό αυτό σημείο θεώρησε ως προάγγελο ευχάριστου γεγονότος και με ψυχική ευφορία εκδήλωσε προς το σύζυγό της την πεποίθηση ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έμενε έγκυος.

15

Το αγοράκι που έφεραν, σύντομα,  στο κόσμο φανέρωσε τη χάρη του αγίου Νικήτα και επιβεβαίωσε την Αγιογραφική ρήση ότι: «τα αδύνατα παρά ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ εστίν(Λκ. 18, 27).

81

 Εργάτες[1] από τις Αρχάνες είχαν μεταβεί στον Αχεντριά, στην περιοχή του ναού του Αγίου Νικήτα, για να σκάψουν αμπέλια και αφηγούνται τα ακόλουθα: Ο υιός του εργοδότη, στον οποίο επρόκειτο να εργαστούν, ετών 15, ήταν για πολλά χρόνια ασθενής. Είχε πληγές στο λαιμό του, οι οποίες αιμορραγούσαν και τον έκαναν να υποφέρει. Οι προσπάθειες των ιατρών, όπου τον πήγαιναν οι γονείς του για θεραπεία, απέβαιναν άκαρπες. Κατά θεία παραχώρηση, οι προσευχές τους για θεραπεία του υιού τους, δεν εισακούονταν. Αυτό τους ώθησε να επικαλεστούν τη βοήθεια του αγίου Νικήτα.

82

Ένα βράδυ, κατά τα μεσάνυχτα, άκουσαν το παιδί τους να βήχει και να κάνει εμετό. Όταν έτρεξαν κοντά του, είδαν ότι ο χώρος είχε γεμίσει από αίματα και ακαθαρσίες. Το παιδί ανακουφισμένο και γαλήνιο εξήγησε σε αυτούς ότι ο καβαλάρης που το είχε επισκεφθεί, το προέτρεψε να ανοίξει το στόμα του, προκαλώντας του την αιμόπτυση, θεραπεύοντάς το από την ασθένειά του με την πράξη του αυτή.

83

Όταν οι γονείς του, του έδειξαν εικόνες αγίων που φέρονται καβαλάρηδες, ο υιός τους αναγνώρισε στο πρόσωπο του αγίου Νικήτα το θεραπευτή του. Έκτοτε, όλοι τους επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χάρη του, στο Προσκύνημα του Αχεντριά, γνωρίζοντας ότι, διά των πρεσβειών του μεγαλομάρτυρα,  ο υιός τους «απολέλυται της ασθένείας του» (Λκ. 13, 12).

axedrias  Ο Σ. Μ., κάτοικος της Μεσαράς, αφηγείται το θαύμα που συντελέστηκε στον οκτάχρονο υιό του, από τον άγιο Νικήτα στον Αχεντριά και ενίσχυσε την πίστη της οικογένειάς του.

Το παιδί τους ήταν βουβό, σε αυτή την προχωρημένη ηλικία, και, παρά τις προσπάθειές τους, δε φαινόταν να υπάρχει κάποια θετική εξέλιξη στο πρόβλημα αυτό, γι’ αυτό επικαλέστηκαν τη βοήθεια του αγίου Νικήτα.

Όπως αφηγείται ο πατέρας του παιδιού, εκείνο μίλησε στην ηλικία των οκτώ ετών και η πρώτη φράση που πρόφεραν τα χείλη του ήταν «Να, αυτός είναι ο Νικήτας!».

Το γεγονός αυτό ώθησε την οικογένεια να συνειδητοποιήσει ότι ο υιός τους, ο«βραδύς εις το λαλήσαι» (Ιακ. 1, 19) διακηρύσσει με τη φράση του  αυτή ότι εν Κυρίω «νικώνται οι όροι τηςανθρώπινης φύσεως».

Μεταξύ των θαυμάτων που συνδέονται με τον ιερό ναό του αγίου Νικήτα στον Αχεντριά, αναφέρεται[2] και η θεραπεία δαιμονισμένης που συντελέστηκε το 1952, την παραμονή της εορτής της Αγίας Μαρίνας.

84Η Μ., μετά από οξεία διαμάχη με συγχωριανό της, για το χρόνο άντλησης νερού από την κοινοτική αντλία, αισθάνεται έντονο πονοκέφαλο και καταλαμβάνεται από δαιμόνιο, όπως γίνεται αργότερα αντιληπτό. Παρά τις προσπάθειες που κατέβαλαν οι δικοί της, αξιοποιώντας ιατρικά και εκκλησιαστικά μέσα, για να την θεραπεύσουν, δεν είχαν κάποιο αποτέλεσμα. Όταν χάνει και τη φωνή της, παρουσιάζεται σε αυτήν ο άγιος Νικήτας, ο οποίος την προτρέπει: «Αν θέλεις να γίνεις καλά, έλα εκεί που είμαι εγώ και θα φροντίσω για σένα». Εγγράφως εκείνη σημείωσε στους δικούς της όσα της αποκαλύφθηκαν κι εκείνοι κατάλαβαν ότι ο άγιος Νικήτας που την επισκέφθηκε, της υποδείκνυε ως τόπο θεραπείας της το ναό του στον Αχεντριά.

Η κατάστασή της ήταν δραματική όταν, φτάνοντας στο ναό του μεγαλομάρτυρα, τίθεται μπροστά στην εικόνα του. Κατά την ώρα που ο αείμνηστος π. Σωφρόνιος- Ευμένιος Σαριδάκης διάβαζε τις σχετικές ευχές της Εκκλησίας, ανεξήγητα φαινόμενα λάμβαναν χώρα εντός και εκτός του ναού.

Η Μ. απαλλάχθηκε, τελικά, από το δαιμόνιο, διά πρεσβειών του αγίου Νικήτα, επιβεβαιώνοντας γι’ ακόμη μία φορά την πραγματικότητα ότι «εν τω ονόματι Κυρίου»,«εξελήλυθε το δαιμόνιον εκ της θυγατρός» (Μρ. 7, 29) Αυτού.

Καταλήγοντας, κρίνεται σκόπιμο να σημειωθεί ότι, με αφορμή τα θαύματα που επιτελούνται διαρκώς με τη χάρη του αγίου Νικήτα, οι πιστοί δοξολογούν τον Κύριο, ευχαριστούν τον άγιο, ενισχύονται στον πνευματικό αγώνα τους, ενδυναμώνονται στην πίστη, παραμυθούνται, συνετίζονται καιπαραδειγματίζονται.

 

[1] Το εν λόγω θαύμα αποτελεί περίληψη εκείνου που μνημονεύεται στις σελίδες πονήματος σχετικού με το βίο του αειμνήστου Γέροντος Ευμενίου Σαριδάκη. Βλ. Α. Σαριδάκη, Ο Γέροντας Ευμένιος Σαριδάκης, Ηράκλειο 22006, σσ. 40-42.

[2] Επίσης το εν λόγω θαύμα, του οποίου περίληψη καταγράφουμε, αναφέρεται στο βιβλίο του αειμνήστου Γέροντος Ευμενίου Σαριδάκη. Βλ. Α. Σαριδάκη, ό.π., σ. 43-48.

Φωτογραφίες: foto:Kik

Πληροφορίες: Ιερά Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου Καστελλίου και Βιάννου

Μπορείτε να δείτε εδώ :

Αχεντριάς ή Οχεντριάς Ν.Ηρακλείου (Δήμος Αρχανών Αστερουσίων)

 

 





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.