Μοτοσυκλέτες στη Μάχη της Κρήτης

Λίγο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι ένοπλες δυνάμεις είχαν αρχίσει να δείχνουν ενδιαφέρον για τις μοτοσυκλέτες, αν και δεν ήξεραν κατά πόσο αυτές θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμες. Αν και ήταν εμφανές το πλεονέκτημα των διτρόχων σε ό,τι αφορά την ευελιξία για λόγους επικοινωνίας και αναγνώρισης, παρόλα αυτά υπήρχε η τάση να λαμβάνεται υπόψη μόνο το οικονομικό σκέλος και κατά πόσο θα μπορούσε η χρήση τους να συμβάλει σε λιγότερο κόστος και οικονομία καυσίμων.

Ετσι τα εργοστάσια παρήγαγαν μοτοσυκλέτες εξοπλισμένες με πυροβόλα όπλα μονταρισμένα στο τιμόνι, άλλες με εξοπλισμό για αντιαεροπορικά πυρά και μοτοσυκλέτες με τρέιλερ για μεταφορά αρρώστων και τραυματιών.
Παρουσιάζουμε 4 μοτοσυκλέτες (2 του Αξονα και 2 των Συμμάχων) που πήραν μέρος στις μάχες που έλαβαν χώρα στον Νομό Χανίων, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (και τελευταίου ελπίζω).

Οι μοτοσυκλέτες του ρεπορτάζ έχουν διασωθεί και αναπαλαιωθεί από τον συντοπίτη μας συλλέκτη Παύλο Καραγιαννίδη ο οποίος διατηρεί μία καταπληκτική συλλογή από κάθε είδους αντικείμενο: οχήματα, αντικείμενα, ρουχισμό, μέχρι βιβλία της περιόδου εκείνης. Ο φακός των “διαδρομών” επισκέφτηκε τον χώρο, φωτογράφισε τις καταπληκτικές μοτοσυκλέτες, ενώ ο Παύλος μας μίλησε για την ιστορία της κάθε μίας από αυτές.

104

Zundapp KS 750: Οχημα παντός εδάφους και χρήσης
«Η μοτοσυκλέτα Zundapp KS 750 κατασκευάστηκε από το 1941 μέχρι το 1945 για τις ανάγκες του γερμανικού στρατού. Η Ζούνταπ KS750 με το καλάθι, είχε κίνηση και στον τρίτο τροχό, παίρνοντας μέσω άξονα από τη πίσω ρόδα, μπλοκέ διαφορικό και ταχύτητες τόσο για κίνηση εντός, όσο και εκτός δρόμου. Η μοτοσυκλέτα αυτή βρέθηκε στη μάχη της Κρήτης. Τη χρησιμοποιούσε η Βέρμαχτ (σ.σ. σημαίνει γερμανική αμυντική δύναμη) που είναι το όνομα των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων από τις 16 Μαρτίου 1935 μέχρι 20 Αυγούστου 1946.

Η Βέρμαχτ εξελίχθηκε με βάση τον “νόμο για την οργάνωση των ενόπλων δυνάμεων” μέσα από τη Ράιχσβερ (έτσι ονομάζονταν οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις πριν την άνοδο των Ναζί στην εξουσία). H Βέρμαχτ αποτελούνταν από τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία (Λουτφάβε). Η Ζούνταπ  ήρθε στη Κρήτη μετά με τη δεύτερη “φουρνιά” αλεξιπτωτιστών στο Μάλεμε, ενώ περίπου ένα ίδιο μοντέλο με τα ίδια χαρακτηριστικά βγήκε από την παραγωγή, αλλά με το σήμα της BMW.

Στη μοτοσυκλέτα επέβαιναν δύο στρατιώτες, ο οδηγός και ένας καθισμένος στο καλάθι, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η μοτοσυκλέτα τραβούσε ένα ή και δύο τρέιλερ. Μπροστά στο καλάθι είχε βάση που τοποθετούσαν οπλοπολυβόλο MG 34 η MG 42. Η χρήση διαφορικού και η κίνηση και στους τρείς τροχούς, η ευελιξία της, η συντήρηση, η παρομοιώδης αντοχή της, καθώς και η αξιοπιστία της, την έκανε πολύ δημοφιλή και αποτέλεσε ένα από τα πιο βασικά οχήματα του Γερμανικού στρατού στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο».

513

BMW R12: Η πρώτη που έφτασε στην Κρήτη
«Η ΒMW R 12 κατασκευάστηκε το 1936 ενώ το συγκεριμένο μοντέλο είναι του 1937. Κατασευαζόταν μέχρι το 1940 όποτε και αντικαταστάθηκε από την R 75. Η R12 ήταν η πρώτη που “πάτησε” τα χώματα της Κρήτης και συγκεκριμένα στο Μάλεμε, μαζί με τους πρώτους αλεξιπτωτιστές.

Υπάρχουν φωτογραφίες που δείχνουν αλεξιπτωτιστές να κατεβάζουν από ένα αεροπλάνο τύπου Junker στο αεροδρόμιο του Μάλεμε την R12. H μοτοσυκλέτα διέθετε οπλοπολυβόλο πάνω στο καλάθι, τέσσερις ταχύτητς, ενώ ο κυβισμός της ήταν 750 κυβικά. Τα R75 και R12 χρησιμοποιήθηκαν σε μικρότερους αριθμούς από τις Ζούνταπ.

1214

1610

 Μatchless 350: Γρήγορη και ευέλικτη
«H αγγλική Μatchless 350 χρησιμοποιήθηκε από τους Βρετανούς στρατιώτες στη διάρκεια του Β’ Π.Π. κυρίως στα μετόπισθεν. Ηταν πολύ προηγμένη για την εποχή της, ενώ παρήχθη σε αρκετές διαφορετικές εκδόσεις. Η Μatchless ήταν η πρώτη βρετανική εταιρεία που τοποθέτησε στις μοτοσυκλέτες της τηλεσκοπικό πηρούνι, το οποίο αντέγραψε από την BMW.
H μοτοσυκλέτα χρησιμοποιήθηκε ευρέως από τους Βρετανούς στρατιώτες και στην Κρήτη. Ηταν ευέλικτη, ελαφριά και γρήγορη και αποτέλεσε το κύριο μέσο για ταχυδρομικούς σκοπούς, αλλά και μεταφοράς».
193
183

Norton 16 Η 500 κ.εκ.: Mοτοσυκλέτα πασπαρτού
Η Nόρτον χρησιμοποιήθηκε από όλο τον βρετανικό στρατό, (αεροπορία, ναυτικό, πεζικό), ενώ η συγκεκριμένη βάση πλαισίου και αριθμού (που φαίνονται στις φωτ.), ανήκε στη αεροπορία (RAF). Οι ανάγκες στα Norton ανάγκασαν όλη την εταιρεία να κατασκευάζει πυρετωδώς μοτοσυκλέτες για λογαριασμό του στρατού, ακόμα και το αγωνιστικό τμήμα (δε ξέρουμε αν ήταν και γρηγορότερες αυτές…).

Η αεροπορία, η ξακουστή RAF, είχε παραγγείλει μερικές εκατοντάδες σε έκδοση με καλάθι, οι οποίες παραδόθηκαν μέχρι λίγο πριν την έναρξη του πολέμου. H Norton να τονίσω ότι ήταν από τους κύριους προμηθευτές μοτοσυκλετών του βρετανικού στρατού στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Συνολικά κατασκευάστηκαν 100.000 τέτοιου τύπου μοτουσκλέτες».

201

Ανάμεσα στη πλούσια συλλογή ξεχωρίζει ένα κεντητό περιβραχιόνιο με τη λέξη “KRETA”. Να τονίσουμε ένα στοιχείο το οποίο δεν είναι γνωστό στον πολύ κόσμο.
Σύμφωνα με αυτό που μας είπε ο Παύλος, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά την ιστορία της Μάχης της Κρήτης, η μόνη περίπτωση που Γερμανός αξιωματικός χαιρετούσε κατώτερό του, ακόμα και απλό φαντάρο, ήταν όταν έβλεπε στο μπράτσο το περιβραχιόνιο με τη λέξη “KRETA”.
Ενα δείγμα του πόσο σεβόντουσαν αυτούς που πολέμησαν στη Μάχη της Κρήτης. Το θεωρούσαν άθλο και μεγάλη τιμή.

2111

 πηγή: haniotika-nea.gr




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.