Σημαντικό κομμάτι της ισορροπημένης διατροφής, αλλά παράλληλα πολύ παρεξηγημένα, τα λιπαρά είναι ουσιώδη για την υγεία μας, αρκεί να τα καταναλώνουμε με μέτρο.Σε μια ισορροπημένη διατροφή τα λιπαρά πρέπει να καλύπτουν το 25 – 30% των καθημερινών μας ενεργειακών αναγκών. Παρότι κατά καιρούς τα “εξορίζουμε” από τη διατροφή μας και τα ενοχοποιούμε για την αύξηση του σωματικού μας βάρους, τα λιπαρά, εφόσον καταναλώνονται με σύνεση και μέτρο, είναι πολύτιμα για τον οργανισμό μας.

Από το 30% των απαραίτητων λιπαρών, τα κορεσμένα δεν θα πρέπει να ξεπερνούν το 10%. Τα “καλά” λιπαρά τα προσλαμβάνουμε από το ελαιόλαδο, τους ωμούς ξηρούς καρπούς και τα λιπαρά ψάρια.

Γιατί είναι απαραίτητα τα λιπαρά στη διατροφή μας
•    Ο λιπώδης ιστός βοηθά στη στήριξη και προφύλαξη των εσωτερικών οργάνων και νεύρων του σώματος.
•    Το υποδόριο λίπος, περιβάλοντας το σώμα, προφυλάσσει από την απώλεια θερμότητας και συμβάλλει στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος.
•    Τα λιπίδια στη διατροφή μας είναι απαραίτητα για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών (Α, D, E, K).
•    Είναι βασικό συστατικό των κυττάρων και προφυλάσσουν τον οργανισμό από απώλειες στη βιταμίνη θειαμίνη.
•    Στο στομάχι, τα λιπαρά, μειώνουν τη γαστρική έκκριση και επιβραδύνουν την κένωσή του, παρατείνοντας με τον τρόπο αυτό το αίσθημα κορεσμού.
•    Είναι απαραίτητη πρώτη ύλη για τη σύνθεση των ορμονών, οι οποίες επηρεάζουν κάθε μας λειτουργία, από το ρυθμό του μεταβολισμού μέχρι τη διάθεσή μας.

Τι συμβαίνει όταν δεν τρώμε αρκετά λιπαρά
Η πλήρης αποχή από τις τροφές που περιέχουν λιπαρά οδηγεί σε μια σειρά προβλημάτων για την υγεία μας. Το πρώτο πρόβλημα είναι η έλλειψη βιταμινών και λιπαρών οξέων που δεν μπορεί να συνθέσει ο οργανισμός αλλά παίρνει από τα λίπη μέσω της τροφής. Με τη μακροχρόνια απουσία λιπαρών, μειώνονται σοβαρά τα αποθέματα βιταμινών, αυξάνεται η νευρικότητα, παρατηρείται αδυναμία συγκέντρωσης, προκαλούνται δερματικά προβλήματα, ραχίτιδα, αύξηση των φλεγμονών στα οστά και τις αρθρώσεις, προβλήματα στο ανοσοποιητικό σύστημα, τη γονιμότητα, το γυναικείο κύκλο και των παραγωγή ορμονών.

Τα πιο πολύτιμα λιπαρά
Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα δεν συντίθενται από τον οργανισμό μας αλλά η σπουδαιότητά τους είναι αξιοσημείωτη, αφού ελαττώνουν το επίπεδο χοληστερόλης στο αίμα και βελτιώνουν τα επίπεδα του HDL (“καλή” χοληστερόλη). Διακρίνονται σε Ω6 και Ω9 λιπαρά οξέα, τα οποία είναι συστατικά των φυτικών ελαίων και σε Ω3 που είναι συστατικά των ιχθυελαίων και τα βρίσκουμε κυρίως στα παχιά ψάρια. Ιδιαίτερα πολύτιμο είναι επίσης τοελαιόλαδο, ιδίως αν καταναλώνεται ωμό, το οποίο έχει πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό μας και ανήκει στην κατηγορία των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων.