Ελλάδα, Κρήτη και ισότιμη ανάπτυξη; Υπάρχει;

Ελλάδα, Κρήτη και ισότιμη ανάπτυξη; Υπάρχει;

 

ΜΕΡΟΣ Α

Πολλή συζήτηση γίνεται αυτές τις μέρες για τους αυτοκινητόδρομους που παραδίδονται σε πολλά μέρη της Ελλάδας.

Με αφορμή την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων, ακολουθεί μία ανάλυση των κατασκευασμένων, των υπό κατασκευή και των υπό σχεδιασμό αυτοκινητόδρομων, με εστίαση στην Κρήτη.

Το έτος 2017 είναι έτος που παραδίδονται διάφοροι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα, μετά την ολοκλήρωσή τους. Το 2016 παραδόθηκαν ήδη τα τμήματα Τρίπολη – Καλαμάτα, Λεύκτρο – Σπάρτη, Κόρινθος – Κιάτο κ.α.  Πριν λίγες μέρες παραδόθηκε ο περιφερειακός της Καλαμάτας, σήμερα παραδίδονται τα τούνελ στα Τέμπη, και εντός ολίγων ημερών ο Κιάτο – Πάτρα, η Ιονία οδός και ο Λαμία – Τρίκαλα.

 

Ας δούμε όμως ποια είναι η νέα κατάσταση των αυτοκινητόδρομων.

Πελοπόννησος

Στο ήδη ολοκληρωμένο τμήμα Άγιοι Θεόδωροι – Τρίπολη (Α7), προστέθηκε ο αυτοκινητόδρομος Τρίπολη – Καλαμάτα (Α7), ο περιφερειακός της Καλαμάτας, το τμήμα Λεύκτρο  – Σπάρτη (Α71). Επίσης σε λίγες μέρες παραδίδονται το τμήμα Κιάτο – Πάτρα (Α8), ενώ προχωρεί κανονικά το τμήμα Πάτρα – Πύργος (Α8). Με αυτούς τους αυτοκινητόδρομους η Πελοπόννησος με τα 21400 τετραγωνικά χιλιόμετρα έκταση και το 1.100.000 κατοίκους θα διαθέτει αυτοκινητόδρομους μήκους 380 χιλιομέτρων, και επιπλέον το μεγάλο έργο της Γέφυρας Ρίου Αντίρριου. Παράλληλα, η Πελοπόννησος διαθέτει ολοκληρωμένο νέο ηλεκτροκίνητο σιδηροδρομικό δίκτυο προαστιακού Άγιοι Θεόδωροι – Κιάτο και σύντομα ολοκληρώνεται η επέκταση για Πάτρα. Η Πάτρα διαθέτει προαστιακό σιδηρόδρομο ο οποίος μελλοντικά θα επεκταθεί, καθώς και νέο λιμάνι, ενώ το παλαιό αποδόθηκε στην πόλη.

 

Αττική

Η Αττική διαθέτει  την Αττική οδό (Α6) και αυτοκινητόδρομους συνολικού μήκους 191 χιλιομέτρων (Α1, Α8), μία παλαιά και δύο νέες γραμμές μετρό, μία επέκταση που κατασκευάζεται και μία νέα που ξεκινάει σύντομα. Επίσης, θα φτιαχτεί νέο ΚΤΕΛ και  μητροπολιτικό πάρκο, το καθένα αξίας 300 εκατομμυρίων ευρώ.

Θεσσαλονίκη (πρώην νομός)

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει αυτοκινητόδρομους μήκους 150 χιλιομέτρων (περίπου), έχει έκταση 3683 τετραγωνικά χιλιόμετρα και πληθυσμό 1.110.000 κατοίκους ενώ κατασκευάζεται μία γραμμή μετρό. Διαθέτει επίσης προαστιακό σιδηρόδρομο και σιδηρόδρομο.

Ηπειρωτική Ελλάδα (Στερεά Ελλάδα, Αιτωλοακαρνανία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Μακεδονία, Θράκη, πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης)

Η Ηπειρωτική Ελλάδα (δε μπορεί να γίνει διαχωρισμός αλλιώς) διαθέτει ήδη την ΠΑΘΕ Α1 (Αθηνών Θεσσαλονίκης), την Εγνατία Α2, Α24, Α25, Α27, Α29 (Ηγουμενίτσα – Κήποι Έβρου με τις παρόδιες οδούς) ενώ άμεσα παραδίδεται η Ιονία οδός Α5(Αντίρριο – Ιωάννινα). Η Εγνατία έχει μήκος 670 χιλιόμετρα, η ΠΑΘΕ (Από Σχηματάρι) 440 χιλιόμετρα, η Λαρίσης – Τρικάλων 63, οι παρόδιες Α27, Α29, Α1 (ως σύνορα), Α25 περίπου 200 χιλιόμετρα και η Ιονία οδός 212 χιλιόμετρα και η Λαμία – Τρίκαλα Α3 100(που δεν προσμετράται στους υπολογισμούς), συνολικά δηλαδή περίπου 1350 χιλιόμετρα (αν αφαιρεθεί το τμήμα εντός νομού Θεσσαλονίκης). Η έκταση της Ηπειρωτικής Ελλάδας είναι 83308 τετραγωνικά χιλιόμετρα και ο πληθυσμός 3.570.000. Επίσης στην περιοχή αυτή κατασκευάζονται νέοι αυτοκινητόδρομοι, μετρό στη Θεσσαλονίκη κ.α. Υπό δημοπράτηση και το τελευταίο τμήμα Τρίκαλα – Καλλιθέα που θα συνδέει με την Εγνατία.

Κρήτη

Η Κρήτη έχει έκταση 8303 τετραγωνικά χιλιόμετρα και πληθυσμό 623000. Το μήκος των αυτοκινητόδρομών της είναι περίπου 41 χιλιόμετρα αλλά κανένα από αυτά δεν τηρεί τις διεθνείς προδιαγραφές για αυτοκινητόδρομους. Ο υπόλοιπος αυτοκινητόδρομος που βρίσκεται στα χαρτιά, δεν έχει μελετηθεί και φυσικά δεν έχει υπάρξει καμία απαλλοτρίωση και στο μεγαλύτερο μέρος του το όριο ταχύτητας δεν υπερβαίνει τα 50 χιλιόμετρα την ώρα. Την ίδια ώρα η Κρήτη δεν διαθέτει φυσικό αέριο (το Ηράκλειο η μόνη από τις μεγάλες πόλεις που δεν έχει). Η Κρήτη δε διαθέτει σιδηρόδρομο αν και έχει υπάρξει μελέτη σκοπιμότητας που αποδεικνύει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι διανυκτερεύσεις των τουριστών στην Κρήτη αποτελούν περίπου το 30 – 35% των Εθνικών, περίπου 30 εκατομμύρια, δηλαδή σε πραγματικό πληθυσμό αυτό προκαλεί αύξηση περίπου 165000 κατοίκους την υψηλή περίοδο (έξι μήνες) και μέση ετήσια 82000 κατοίκους. Έτσι ο συνολικός πληθυσμός ανέρχεται σε 790000 στην υψηλή περίοδο, κάτι που προκαλεί περαιτέρω κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

Ακολουθούν πίνακες που δείχνουν την κατάσταση ανά περιοχή.

 

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΠΛΗΘΥΣΜΟ Ή ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ    
ΠΙΝΑΚΑΣ 1 βασει εκτασης ποσοστό επί της συνολικής έκτασης μήκος ποσοστό επί των αυτοκινητοδρόμων ανισοκατανομή
Πελοπόννησος 21400 16,22% 380 17,99% 1,77%
Ηπειρωτική Ελλάδα (πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης) 83308 63,13% 1350 63,92% 0,79%
Αττική 3808 2,89% 191 9,04% 6,15%
Θεσσαλονίκη 3683 2,79% 150 7,10% 4,31%
Κρήτη 8303 6,29% 41 1,95% -4,34%
Νησιά 11455 8,68% -8,68%
Σύνολο χώρας 131957 100,00% 2112 100,00%  
ΠΙΝΑΚΑΣ 2 βάσει πληθυσμού ποσοστό επί του συνολικού πληθυσμού   ποσοστό επί των αυτοκινητοδρόμων ανισοκατανομή
Πελοπόννησος 1100000 9,48% 380 17,99% 8,51%
Ηπειρωτική Ελλάδα (πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης) 3570000 30,77% 1350 63,92% 33,15%
Αττική 3828000 32,99% 191 9,04% -23,95%
Θεσσαλονίκη 1110000 9,57% 150 7,10% -2,47%
Κρήτη 623000 5,37% 41 1,95% -3,42%
Κρήτη κατά τη διάρκεια του μισού έτους 788000 6,79% (41). -6,79%
Νησιά 585000 5,04% -5,04%
Σύνολο χώρας 11604000   2112    
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΠΛΗΘΥΣΜΟ Ή ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΑΘΗΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΗΣΙΑ
ΠΙΝΑΚΑΣ 3 βασει εκτασης ποσοστό επί της συνολικής έκτασης   ποσοστό επί των αυτοκινητοδρόμων ΑΝΙΣΟΚΑΤΑΝΟΜΗ
Πελοπόννησος 21400 18,94% 380 21,46% 2,52%
Ηπειρωτική Ελλάδα (πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης) 83308 73,72% 1350 76,23% 2,51%
Κρήτη 8303 7,35% 41 2,32% -5,03%
Σύνολο χώρας 113011 100,00% 1771 100,00%  
ΠΙΝΑΚΑΣ 4 βάσει πληθυσμού ποσοστό επί του συνολικού πληθυσμού   ποσοστό επί των αυτοκινητοδρόμων ΑΝΙΣΟΚΑΤΑΝΟΜΗ
Πελοπόννησος 1100000 20,78% 380 21,46% 0,67%
Ηπειρωτική Ελλάδα (πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης) 3570000 67,45% 1350 76,23% 8,78%
Κρήτη 623000 11,77% 41 2,32% -9,46%
Σύνολο χώρας 5293000 100,00% 1771 100,00%  

 

 

Κάνοντας αναγωγή (χωρίς να ληφθεί υπόψη η Αττική και η Θεσσαλονίκη), με βάση την έκτασή της, η Κρήτη δικαιούται σήμερα αυτοκινητόδρομους μήκους 138 χιλιόμετρων, ενώ με βάση τον πληθυσμό, δικαιούται 230 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομους (με βάση το μόνιμο και μόνο πληθυσμό) αντί των 41 θεωρητικά και 0 πραγματικά που υπάρχουν σήμερα.

Υπό αυτή την έννοια, δικαιούνται οι Κρήτες να αισθάνονται αδικημένοι, ξεχασμένοι και ενοχλημένοι με τα συνεχή εγκαίνια. Δικαιούνται να ζητήσουν εξηγήσεις από τους εκπροσώπους βουλευτές τους (μεταξύ των οποίων είναι και ο βουλευτής Ηρακλείου και Πρωθυπουργός κύριος Τσίπρας).

Τέλος δικαιούνται και υποχρεούνται να ζητήσουν εξηγήσεις από τη νυν και όλες τις προηγούμενες Κυβερνήσεις και άμεσα δεσμεύσεις για το μέλλον.

 

Του Γιώργου Παπουτσάκη,

Διπλωματούχου Μηχανολόγου Μηχανικού, MSc Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός Έργων Υποδομής

 

ΤΕΛΟΣ Α ΜΕΡΟΥΣ

 





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *