‘Αγιος Ελευθέριος- Ο προστάτης για τη μάνα και το παιδί στη λαϊκή ιατρική παράδοση

Για να τιμήσουν τον Άγιο οι έγκυες δεν εργάζονταν κατά την εορτή του, προκειμένου να έχουν την εύνοιά του, να καλογεννήσουν. Όταν προσκαλούνταν η μαμή, έφερνε μαζί της και την εικόνα του Αγίου Ελευθερίου, την οποία τοποθετούσε πλάι στην επίτοκο, ή την επέθετε επί της κοιλιάς της δυστοκούσης, γιατί θεωρούσε την ενέργεια αυτή ως τελεσφόρο ωκυτόκιο.

Επίσης, επί δυστοκίας έψαλλαν παράκληση στον Άγιο και έταζαν το τεχθησόμενο. Οι περισσότεροι προστάτες Άγιοι, ως Άγιοι ευτοκίας, υπομιμνήσκονταν από παρετυμολογία. Έτσι και το όνομα του Αγίου Ελευθερίου συνδεόταν με το ρήμα «ελευθερώνομαι» που χρησιμοποιούνταν και με την σημασία του τίκτω, γεννώ. Ο Άγιος Ελευθέριος παρείχε στην επίτοκο «καλή λευτεριά» και με το αίσιο τέλος του τοκετού την ελευθέρωνε.

πηγές:

M.Γ. Βαρβούνης. Η λατρεία των Αγίων στον Ελληνικό Παραδοσιακό πολιτισμό. Μελετήματα Ελληνικής Λαογραφίας τ.Α΄ Εθιμική και Θρησκευτική Λαογραφία, Εκδ. Σπανίδη, Ξάνθη 2003, σ.55- 73

.Δ. Λουκάτος. Αργίαι και άγιοι τιμωροί ΕΚΕΕΛ 20-21 (1967-68), 15-105.

Α. Χρ. Οικονομοπούλου. Η σημασία του θωπευτικού περιβάλλοντος της μητέρας για την ψυχοσω- ματική υγεία του βρέφους στη Λαϊκή Ιατρική Παράδοση, Ιατρικό Βήμα τ.χ. 108 Απρ.-Ιουν. 2007, σσ.85-92

.iatrikionline.gr





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *