Η αμαρτία στις παλιές μαντινάδες

Η αμαρτία με τα ποικίλα πρόσωπά της τραγουδήθηκε από την κρητική μαντινάδα ευρηματικά , θαυμάσια ουσιαστικά

  1. Επικαλούμαστε βαρύτατες κατάρες για φοβερή τιμωρία σ εκείνον που έγινε υπαίτιος κακών : αγαπήθηκε κι αρνήθηκε, αδίκησε ή ακόμη κι αν σκέφτηκε να διαπράξει τα παραπάνω!
  • Απ΄ αγαπήσει κι αρνηθεί την αγαπητητικήν του,

διαόλοι κατσοπόδαροι να πάρουν το κορμί του

  • Αν μ΄ αρνηθείς να στραβωθείς , να βγεις να διακονάσαι,

σε κάθα πόρτα να γροικάς : – ‘Οξω πανάθεμά σε

  1. Για τον υπαίτιο χωρισμού, ειδικά, ευχόμαστε και παρακαλούμε να λάβει βαριά τιμωρία, ακόμη και θάνατο.
  • Απού μας εξεχώριζε, μη σπείρει, μη θερίσει,

Κι αν ήσπειρε και μιαολιά , παντέρμο να τα΄αφήσει.

  • Απού μας εξεχώριζε ξεχωρισμένος να ΄ ναι,

Κι απού δεσπότη και παππά αφορεσμένος να ΄ναι

  1. Μεγάλη αμαρτία χρεώνεται και ο ασυνεπής στις πράξεις, στις ενέργειες και

στις υποσχέσεις του.

  • Απ΄αγαπήσει κι αρνηθεί, δος του Θεέ μου δος του,

χίλιες πληγές αγιάτρευτες, να μη βρεθεί γιατρός του.

  • Απ΄αγαπήσει κι αρνηθεί και παίξει και γελάσει,

εφτά φορές η μαύρη γης να τον αποξεράσει

  1. Βαρεία επίσης η τιμωρία και το κρίμα στον άντρα που διέδωσε σε βάρος

κοριτσιού ανυπόστατες κατηγορίες.

  • Πότες μωρέ με φίλησες και πας και το καυχάσαι ?

Μουδέ τσ’ αθρώπους ντρέπεσαι , μουδέ Θεό φοβάσαι

  1. Αναθεματίζονται και ευχόμαστε να λάβουν βαρύτατες τιμωρίες όλοι εκείνοι

Που υπεισέρχονται στην ιδιωτική ζωή των άλλων. Ξεχωριστή κατηγορία συνιστούν οι γείτονες

  • Τα ΄ ξώφυλλα του μαρουλιού σκεπάζουνε τα μέσα,

Τα λόγια τω γειτόνω σου , μικρή μου μ΄ επλανέσα

  • Ανάθεμα να έχουνε ΄ που μπαίνουνε στη μέση ,

Και δεν αφήνουν άθρωπο , ποτέ φωλιά να δέσει.

  1. Όσοι με τις ενέργειές και τις στάσεις  τους μας οδηγούν στην καταστροφή.
  • Σαν το λεμόνι να γενείς κι ετσά να κιτρινίσεις ,

Αφού δεν ήσουν άξιος , αγάπη να κρατήσεις.

  • Φωθιά να πέσει απάνω σου, να κεντηθεί το φως σου,

Ως μ΄ έπαιξες κι εγέλας με κι επέρνας τον καιρό σου.

 

Πηγή :  Η μαντινάδα της Κρήτης – πρακτικά συνεδρίων – Σητεία 2005- Βαρβάροι 2009.  Σταμάτης Αποστολάκης σ. 191-1990

 

 





Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.